Tuesday 9 December 2008

7 tahapan

asm wrt

sekadar berkongsi catatan bacaan buku 7 tahap dakwah fardhiah by mustafa masyur:
  1. membina hubungan dan mengenali dengan mad'u dengan lebih dekat.
  2. membangkitkan iman. Proses harus bersifat tabie atau bersahaja. mengaitkan dengan peristiwa dan alam. mengenal allah (makrifatullah).
  3. membantu memperbaiki diri dalam perkara ibadat dan ketaatan kepada Allah. menjauhkan perkara2 maksiat dan melengkapkan diri dgn akhlak islamiyah. bekalkan dengan bahan bacaan spt aqidah, ibadah, akhlak. membiasakan diri menghadiri program2 islam. berbaik2 dengan org soleh dan menjauhi org yg jahat. elakkan terlalu lama tanpa bimbingan.
  4. menjelaskan tentang konsep ibadah yg syumul.
  5. menjelaskan tentang kepentingan utktidak hanya diri kita sahaja yg baik. mewujudkan rasa tanggung jawab sosial. menceritakan keadaan umat masa kini. bekalan bahan bacaan tentang kewajiban beramal serta usaha menegakkan daulah islam dan khalifah islam.
  6. kerja-kerja besar tidak mungkin dpt dilaksanakan secara individu. kepentingan amal jamaie dan jamaah. jamaah sebagai asas kepada kewujudan daulah islam.
  7. jangan terburu-buru dalam memilih jamaah. menilai dan mengkaji melalui sirah saw. cita2 kita menwujudkan daulah islam yg alami. ciri2 jamaah yg bertandzim.
utk paham dgn lebih memang kena baca buku tu sendiri... ;-)

utk baca itu lebih mudah daripada utk paham. utk paham itu lebih mudah daripada buat.

wallahu'alam.

No comments: